Nieuws t/m week 125

1 02 2009

Hallo allemaal,

Beetje erg laat mischien maar allemaal nog de beste wensen voor 2009!  Zeer lang geleden dat ik wat geplaats heb, veel werk, veel privé, tijd van het jaar.  Alles goed hier! De zomer is hier flink aan de gang wat dan ook gelijk te voelen is met de vochtigheid, tempertaturen schommelen tussen 26 en 35 graden, soms iets meer soms iets minder.

Met kerst en met oud & nieuw zijn we met de familie naar Belgrano gegaan, was totaal anders, klein dorp dus stiller. Met kerst is de traditie dat je op kerst avond met je familie samen eet en om middernacht eet je nougat, noten en chocola en toost je met champagne, en dan ook nog vuurwerk.   Op het werk is het ook anders, in NL ben je altijd druk met sinterklaas, banketletters, speculaas etc en met kerst, kerstbrood en veel brood soorten e.a. en vervolgens de oliebollen met oud en nieuw. Hier maken we wel veel Pan Dulce (Argentijns kerstbrood) en voornamelijk veel sandwiches, de triples. broodje met kaas en ham, ach elke variatie die je maar kan bedenken eigenlijk. Ik heb ook nog wel een aantal Hollandse kerst stollen gemaakt was wel een redelijk succes, maar wat een boer niet kent dat eet hij niet dus…
hier een aantal foto’s:
Oud en Nieuw met familie

Asado Oud en Nieuw

Middag dutje 1 januari 2009

Oud en Nieuw (wakker worden na middagdutje)

Gelijk in het nieuwe jaar zijn we met vakantie gegaan, 2 weken naar Patagonië, het zuiden van Argentinië.  We hebben een tour gemaakt door 5 provincies en in totaal zo’n 6400km gereden wat voor mij al een impressie op zich was.

mapa vacaciones patagonia2009enero

Het land is zo ontzettend groot, iets wat je pas beseft als je in die auto zit en door het land trekt. Je rijdt uren lang met alleen maar pampa om je heen, ik denk dat pampa het meest met een soort van toendra te vergelijken is, veel zand en veel droogte, overdag heet, in de avond en nacht koud. Er groeien kleine bosjes verschillende planten die allemaal niet boven de meter uit komen. Ook leven er Guanacos (een soort van lama) en Ñandus (een soort struisvogel), ik zat erg op te letten om er een vast te leggen op de gevoelige plaat, maar vanuit de auto is dat niet zo makkelijk. Ook het landschap is om stil van te worden, uitgestrekte pampa’s zo ver je kan kijken, maar tussen dat ineens grote heuvels/bergen (beetje zoals grand canyon)

mini tornado op de pampa

Ook de Atlantische Oceaan maakte veel indruk op me. Het water is heeft een diep blauwe kleur en het is ook helder je kan de bodem zien, erg mooi…maar koud. Onze eerste stop was Las Grutas, we hadden bijna zo’n 1200 km gereden en de avond was al begonnen dus.

playa Las Grutas

playa Las Grutas

Las Grutas

Las Grutas

Terwijl wij naar onderen reden werden we op de hielen gereden door de Dakar Rally, die voor het eerst hier in Argentinië/Chili gehouden werd. Vaak langs de weg stonden er mensen naast hun autos te wachten op de Dakar stoet.  Wij niet, wij wilden onze bestemming bereiken want de politie waren de wegen al wat aan het blokkeren.  De rally eindigde die dag in Puerto Madryn wat dan ook net onze bestemming was, het was er afgeladen vol met mensen.

Dakar Rally Puerto Madryn

Dakar Rally Puerto Madryn

Dakar Rally in Puerto Madryn

Dakar Rally in Puerto Madryn

Vanuit Madryn zijn we naar Peninsula Valdes gegaan wat compleet natuur is. Je hebt er de Guanacos en Ñandus, vele vogelsoorten zoals de flamingos, albatros, Scholekster, Zwarte Scholekster, verschillende zeemeeuwen, zilver reiger, biguá etc, en dan zeehonden, walvissen, orcas, pinguïns, zeeleeuwen, zeekoeien. Zoals je ziet een behoorlijke lijst om te bezichtigen, al is het natuur dus geen garantie of je wat ziet. Ik hoopte orcas te zien maar dat zat er dus niet in.

Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

Peninsula Valdes

We reden vervolgens verder naar onderen en kwamen door Comodoro Rivadavia, een plaats waar veel petroleum in de grond zit, we stopte daar omdat onze AC kapot was en later op de route hadden we deze broodnodig. Overal in de velden zag je van die oliepompen staan.

Arrival Camping Rada Tilly

We vervolgden de route niet verder naar beneden maar zijn naar Sarmiento gereden, daar heb je het gefossiliseerd bos iets wat ongelooflijk is. het is soort van woestijn waar miljoenen jaren terug een groot bos stond die door een vulkaan uitbarsting weggevaagd is. je vind er hele stammen tot kleine snippers het is net zoals hout alleen is het veranderd in steen, erg raar. Ook de heuvels erom heen hebben allerlei kleuren door de verschillende mineralen etc. Voor je het park in gaat word je vriendelijk verzocht om een pet op te zetten en water mee te nemen, niet voor niets…het was snikheet.

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

Bosque Petrificado

soort van sprinkhaan van ca.10cm.

In Sarmiento heb je ook veel plantages met kersen en fijn fruit. We hebben er nog een 5 kg kersen meegenomen die binnen mum van tijd op waren hehe erg lekker!
Het landschap veranderde behoorlijk eindelijk weer wat kleur we gingen naar Alto Rio Senguer en Lago Fontana wat meer naar de Andes geberte ligt en de grens met Chili. De grind route van zo’n 86 km in de bergen was met alleen maar natuur. Raar was dat we zo hoog nog een aantal flamingos tegen kwamen in een riviertje. Ook kwamen we een andere auto tegen met pech, en ja in een groot land met veel wegen waar niemand is moet je wel stoppen om te vragen of alles ok is. Ze zaten zonder benzine, dus propten we er een persoon van hen bij ons in tot aan de aankomende camping. De camping was niet veel bijzonders en de sanitaire voorzieningen zaten zonder water dus wilden we even verder kijken. We kwamen bij een plek dat gewoon spectaculair mooi was. Het werd vrij kamperen, het water haalden we uit het Fontana meer wat kraakhelder ijskoud water was.
Op dat plekje waren wij echt de enige zover je kon kijken om je heen was er niemand, geweldig voor zo’n plek. Er kwam wel ineens een paard opduiken die relax het gebied zat af te grazen, hij kende duidelijk het gebied want hij stond op de raarste plekjes te grazen. Als douche heb ik me er aan gewaagd om het meer in te gaan, jeetje wat koud zeg, het is echt niet te doen, uiteindelijk heb ik tot mijn voeten in het water gestaan met een emmer en die dan gebruikt om me te wassen. Nog steeds koud maar zeker verfrissend, ik vond het uiteindelijk geweldig om te doen. Mijn zwager was aan het vissen voor het eten en heeft toch nog netjes 10 forellen van verschillende rassen eruit gevist, ze waren erg lekker.

Gas station Alto Rio Senguer

Lago Fontana

Lago Fontana

Lago Fontana

Lago Fontana

Lago Fontana

Lago Fontana

Lago Fontana

We zijn verder omhoog gereden naar Esquel en het park de los Alerces. Alerces zijn bomen van duizenden jaren uit de oudste staat in dit park en die is zo’n 2500 jaar oud. Vrij dikke bomen en immens hoog.
We zijn hier echter niet lang gebleven en zijn verder omhoog gereden via El Bolson een plaats waarvan ze zeggen dat er veel hippies wonen.Het hele gebied is zo’n beetje vallei, en er word veel fruit verbouwd, frambozen, kersen, bramen etc etc. En ook bier van El Bolson is lekker, ik heb er een aantal flesjes meegenomen. We zijn doorgereden naar Lago Puelo waar familie (de kant van mijn schoonvader) woont. Ik had ze nog nooit ontmoet dus was enigszins zenuwachtig maar ik keek er wel naar uit. Ze waren erg verast en blij ons te zien, ‘s avonds aten we daar en werd er een half schaap op de stok (asador) gezet, erg lekker en om je vingers bij af te likken.

Sheep al Asador

De volgende dag hebben we afscheid genomen van de familie en zijn op volle toeren naar Bariloche gereden. Bariloche is een van de grotere steden in Patagonië. Het is erg mooi en zou zo een stadje uit zwitserland kunnen zijn. Er is hier ook een grote zwitserse kolonie dus ook niet zo gek. Overal in het centrum heb je Chocolatiers met een van de betere chocola die je hier in Argentinië kan krijgen.
‘s avonds zijn we naar een restaurant geweest waar ik een van de lekkerste stukken biefstuk heb gegeten van mijn leven. Het waren beste knapen van 500 gram dus je hoefde je niet veel zorgen te maken of je met een volle maag de deur uit ging.
Er is teveel om te bezichtigen en we hebben ook te weinig gezien, dus ik moet hier in de toekomst nog maar weer eens heen.

Cascadas de los Alerces

Cascadas de los Alerces

Cascada de los Alerces

Hug an Alerce tree

Cascadas de los Alerces

Bariloche

Bariloche

We zijn van Bariloche doorgereden naar San Martin de Los Andes de natuur veranderd niet veel hier en is net zo mooi, en overal meren het is echt ongelooflijk hoeveel meren ze hier hebben. En ze zijn bijna allemaal groot, ik bedoel type ijselmeer en groter (eentje heeft zo ongeveer de grootte van Nederland). We wilden een vrije camping zoeken maar dat bleek nog niet zo makkelijk. We reden in de bergen op een smal weggetje met alleen maar natuur om ons heen en nergens was er een afdaling naar het meer waar we ons kamp konden maken. Uiteindelijk stuitte we op de parkwachter en die heeft ons de goede richting op gestuurd. We zaten op dit moment zeer dicht bij de grens met Chili, zo’n 2 km. Ik was beetje zenuwachtig dat dit weggetje naar de grens leed en ik had geen zin in gedram met mijn paspoort. Gelukkig sloegen we een andere weg in een kwamen we uit bij Lago Lacar, het was bijna 10 uur dus laat. In haast de tenten opzetten voordat het donker werd.

Lago Lacar

Lago Lacar

Lago Lacar

We zijn nu op de weg terug gegaan via Junin de Los Andes waar we nog 1 nacht verbleven aan een klein snel stromend riviertje. We zijn nu op volle toeren naar Buenos Aires gereden, soms erg lang zitten in de auto met kramp in de benen en pijn in mijn kont maar dat hoort er een beetje bij. Rond de stad Neuquen hebben we nog appels gekocht, hier staan zo’n beetje alle appelboomgaarden van het land. Zodra we de pampa weer in reden wist ik waarom de AC was gemaakt, ongelooflijk wat warm was het, dit gebied van de provincie La Pampa is woestijn en het was zeker meer dan 45 graden, ik ben een keer uit de auto gegaan om te plassen en de benen te strekken en ik voelde de hete wind in mijn gezicht blazen. Zelfs in de auto met de AC was het nog warm. Onderweg heb ik nog Condors gezien, grote vogelbeesten zeg! Ook zoals op meerdere plaatsen op pampa gebied kom je heel soms een “Estancia” boerderijtje tegen, ik vond het maar knap en heb veel respect voor mensen die in die omstandigheden kunnen overleven, ze leven echt in de middle of nowhere.
We zijn op de terugweg ook nog bij een Zout vlakte lang geweest de Salinas Grandes waar het merk Dos Anclas zijn zout wint. Het is een erg raar gezicht, gras en groenigheid met in het midden een immens grote plak zout. Als je erop loop is het wat soppig, het zuigt je schoenen een beetje vast. De wind was er behoorlijk aanwezig en niet aan te raden voor mensen met toupetjes, wel voor vliegers.

Salinas Grandes

Salinas Grandes

Na lang zitten gaar te bakken in de auto is het raar om weer in Buenos Aires te zijn. Na 2 weken natuur is de grote stad een vies gebeuren. Maar dat went snel genoeg. Het werk wachtte al met smart op mij en zo valt alles weer in het oude. Volgende week begint het voetbal seizoen hier weer, iets waar iedereen naar uitkijkt Argentinië = voetbal dus…
Verder zal ik bekijken waneer ik dit jaar naar NL kom, ik houd het nog even als verassing en heb ook nog geen datum, je kan dus zeggen je ziet me wel verschijnen!!

Hasta Luego,
Chiel

Actions

Information

One response

13 02 2009
Marro

Hee Gait!

Zier er fantastich uit man. Leuke verhaal weer.

Greetings from Curacao

Leave a Reply

